Het verhaal achter Bell Makelaardij

Bell Makelaardij is gevestigd op een bijzondere locatie midden in de karakteristieke Velpse wijk Daalhuizen. Diane Bell en Dennis van der Hoeff hebben het pand zo fraai gerestaureerd, dat het inmiddels is uitgeroepen tot gemeentelijk monument.

In de vroegere winkelruimte is nu de makelaardij gevestigd, die de Schotse familienaam van Diane draagt. De rest van het pand is verbouwd tot een bijzondere woonruimte.

Diane en Dennis wonen er met hun zoontje Viktor.

In dit interview vertellen zij hoe Bell Makelaardij tot stand kwam, en wat hen inspireert.

Diane: "Het is begonnen toen wij op zoek waren naar onze eerste koopwoning. 
Wij ontdekten dat we een passie hadden voor wonen, verbouwen en onroerend goed. Wij hadden dezelfde voorliefde voor klassieke woningen en oude bouwmaterialen.
Ons eerste huis was een project, 4 muren en een half dak, dat moest helemaal worden gerenoveerd. We leerden daar veel van, vanuit de praktijk."

Dennis: "Wij verdiepten ons in de bouwstijl van ons huis. Wij speurden naar bouwmaterialen die er in pasten. In Nederland en in België. Soms voor niks, maar vaak vonden wij toch weer bijzondere bouwelementen. Van deze voorliefde hebben wij ons werk gemaakt."

Diane: "Wij kwamen in aanraking met makelaars, en ik vond het een interessant vak. 
Ik ben gaan studeren, ik heb alle benodigde diploma's en certificaten behaald om als register makelaar-taxateur te kunnen werken. Al snel startte ik als verkoopadviseur op een groot makelaarskantoor. Het was leerzaam, maar ik paste niet goed in de heersende bedrijfscultuur. Ik had mijn eigen idee hoe een makelaar moet functioneren. En ik wist altijd al dat ik een eigen bedrijf wilde opzetten, net als mijn vader. "

Dennis: "In je eigen bedrijf kan je zelf beslissen hoe je met mensen omgaat. Wij wilden de menselijke kant in het makelaarsvak naar voren halen. Weten voor wie je werkt."

Diane: "Als makelaar moet je verstand van huizen hebben, technisch inzicht, snel kunnen rekenen, creatief zijn, maar vooral moet je het leuk vinden met mensen om te gaan. Communiceren, daar gaat het om. Wij willen goed kunnen samenwerken met onze klanten. Vandaar dat het kennismakingsgesprek zo belangrijk is. Er moet een wederzijdse klik zijn. Het is namelijk heel hard werken samen. Twijfel je, doe het dan niet. "

Dennis: "Je zal maar je huis te koop hebben staan en er komt bijna niemand op af! 
Dan proberen wij te bedenken welke oplossingen er zijn voor deze specifieke klant.
Voor elk probleem is een oplossing, al is het bijvoorbeeld tijdelijk verhuren."

Diane: "Optimaal presenteren is essentieel, bijvoorbeeld door meubels neer te zetten die passen bij de doelgroep. Wij weten wat klanten willen, waar bepaalde doelgroepen naar op zoek zijn, daar zitten duidelijke trends in. Met een beetje moeite en kleine middelen kun je een woning veel aantrekkelijker maken. Maar het vereist een hele goede relatie met je opdrachtgevers om tegen ze te kunnen zeggen: laten wij de woning anders gaan presenteren." Wij geven altijd een heel uitgebreide terugkoppeling. Iedereen die voor een bezichtiging in een woning is geweest vragen wij achteraf wat de pluspunten van de woning zijn, en wat de minpunten. Heeft u nog een tip voor de verkoper? Wij confronteren onze opdrachtgevers ook met die opmerkingen en die tips. Bijvoorbeeld als blijkt dat alle bezoekers de tuin zo somber vinden, dan kan je daar wat aan doen. Waardoor een kenmerk van het huis dat als negatief wordt ervaren kan worden weggewerkt. "

Dennis: "Onze inzet is om onze klanten van goede adviezen te voorzien. Wij gaan hierbij uit van een lange termijnvisie. Wij willen ook van waarde zijn na de aankoop of de verkoop, als de transactie is geweest. Mensen die een nieuwe woning aankopen zijn vaak op zoek naar goede en betrouwbare specialisten die kunnen helpen bij de verbouwing. Die hebben wij in de loop der tijd om ons heen verzameld. Wij geven onze ervaring graag door aan iedereen die onze passie deelt."